Elstimulation

Fysioterapeutisk behandling med elstimulation

Om nedsat muskelfunktion

Ofte anvendes elstimulation – også kaldet NMES – ved nedsat muskelfunktion efter f.eks. en skade eller operation. Hvis der er problemer med at aktivere en muskel eller muskelgruppe i genoptræningen, kan NMES være et effektivt redskab til at få aktiveret musklen igen.

Elstimulation har været brugt indenfor fysioterapien i mange år. Det er et vidt begreb, og den moderne og mest udbredte version af elstimulation kaldes NeuroMuskulær Elektrisk Stimulation – forkortet NMES. Behandlingsformen bruges ofte til neurologiske skader og til smertelindring.

Elstimulation efter neurologisk skade

Ved neurologiske skader er muskelfunktionen i forskellige muskelgrupper ofte nedsat, og det kan NMES afhjælpe. Et eksempel kan være en dropfod, hvor musklerne, der skal løfte foden, er blevet helt eller delvist lammet – også kaldet paretisk. Hvis der er tegn på bare en smule nerveaktivitet til musklerne, kan NMES være med til at stimulere nerven yderligere, så muskelaktiviteten gradvist kan blive bedre.

Er der ingen tegn på nerveaktivitet har NMES ofte ingen effekt på muskelfunktionen. Til gengæld kan nervestimuleringen være med til at træne musklerne, så de opretholder en vis muskelfylde frem for at svinde helt ind – også kaldet at atrofiere.

Elstimulation som smertelindring

Elstimulation bruges også til at lindre smerter. Når et område stimuleres med NMES danner kroppen endorfiner, hvilket er kroppens naturlige hormon til smertelindring. Udskillelsen af endorfiner giver en smertelindring i timerne efter behandlingen. Derfor kan det i nogle tilfælde være en god idé at bruge elstimulation som et alternativ til smertelindrende medicin.

Behandling med elstimulation i Aarhus

Hos Charlottehøj Fysioterapi kan vi hjælpe dig, hvis elstimulation er noget, du kunne tænke dig at prøve.

Book en tid