Hovedpine og svimmelhed

Fysioterapeutisk behandling af hovedpine og svimmelhed

Stort set alle mennesker oplever at have hovedpine med eller uden svimmelhed. Næsten 500.000 danskere oplever dagligt hovedpine, og cirka 20 % af sygefraværet på arbejdsmarkedet skyldes hovedpinesygdomme. Hos Charlottehøj Fysioterapi kan vi hjælpe dig med at udrede årsagen til din hovedpine og svimmelhed og derefter få dig i gang med behandlingen.

Årsager til hovedpine

Der findes mange årsager til hovedpine, og fælles for dem alle er, at det påvirker dagligdagen meget, imens det står på. Nogle mennesker oplever hovedpine en sjælden gang imellem, mens andre dagligt har hovedpine i varierende grad. For sidstnævnte påvirker smerterne ofte hverdagen, og det sænker livskvaliteten markant. Hvis det er gældende for dig, bør du kontakte din læge for at blive nærmere udredt.

Hovedpine og svimmelhed, der kan behandles fysioterapeutisk

Hvis din hovedpine er relateret til et muskulært eller ledmæssigt problem fra din nakke og skuldre, kan vi hos Charlottehøj Fysioterapi hjælpe dig godt på vej til færre smerter.

Overordnet set findes der tre typer af hovedpiner, som fysioterapeutisk behandling har en god effekt på.

Spændingshovedpine

Spændingshovedpine er den hyppigste form for hovedpine, der findes. Man har ofte smerter i panden, tindingen eller baghovedet, og nogle gange beskrives smerterne som et bånd omkring hovedet. Hovedpinen kan være langvarig og konstant.

Årsagen findes ofte i spændinger i nakke- og skuldermuskulaturen.

Nakkehovedpine

Nakkehovedpine, også kaldet Cervicogen-hovedpine, er ofte lokaliseret til baghovedet. Tit har smerterne udstråling til pande- og øjenregionen – enten ensidigt eller dobbeltsidigt. Hovedpinen kan ofte være meget kraftig, og det er ganske normalt også at være påvirket af svimmelhed.

Årsagen findes ofte i nedsat eller manglende bevægelse i nakkens led og muskler.

Migræne

Migræne kommer ofte i anfald, der kan vare timer eller flere dage. Anfaldene karakteriseres ved, at man oplever en kraftig, pulserende hovedpine. Intensiteten kan variere, men typisk er det meget invaliderende, imens anfaldet står på. Hvis det er meget slemt, kan man samtidigt opleve neurologiske symptomer som fx synsforstyrrelser eller snurren i ben og arme – det kaldes for migræne med aura.

Migræne behandles som oftest med medicin. Anfaldene kan være årsag til, at man får muskulære spændinger, der forværrer migræneanfaldene – og det er her, hvor fysioterapi kommer ind i billedet. Fysioterapeutisk behandling kan ofte lindre på spændingerne, så migræneanfaldene ikke er lige så slemme.

Mange års erfaring i behandling af hovedpine og svimmelhed

Hvis du lider af hovedpine med eller uden svimmelhed, kan du trygt kontakte Charlottehøj Fysioterapi. Vores fysioterapeuter har mange års erfaring med at behandle hovedpine og svimmelhed. Vi er opdaterede med den nyeste viden på området, og vi hjælper dig gerne med at finde årsagen.

Måske skyldes din svimmelhed øresten , eller måske skal årsagen til din hovedpine findes i, hvordan du sover, eller hvordan din arbejdsplads er indrettet rent ergonomisk. Hovedpine og svimmelhed kan have rod i mange forskellige ting, men heldigvis er vi hos Charlottehøj Fysioterapi meget erfarne i at finde frem til årsagen.