Idrætsskader

Fysioterapeutisk behandling af idrætsskader

Idrætsskader kan naturligvis opstå akut, men langt de fleste idrætsskader, vi ser, er overbelastninger. Det kan være svært at finde årsagen til idrætsskaden, og det er her, hvor vores fysioterapeuters mange års erfaring kommer dig til gode.

Mulige overbelastninger

En forkert fodstilling når du løber. En forkert teknik når du squatter. En forkert indstilling af højden på styret når du spinner. Der kan være mange årsager til, at en muskel, sene eller et led bliver skadet i forbindelse med idræt, og det er ikke altid lige til at finde den helt rette årsag. Heldigvis har vi hos Charlottehøj Fysioterapi mange års erfaring i at behandle idrætsskader og i at finde årsagen til, at du har fået en skade.

Forebyggelse af idrætsskader

Idrætsskader opstår for det meste, når du udsætter kroppen for en større belastning, end den kan holde til. Når du dyrker idræt, er det derfor vigtigt, at dine muskler, sener og led er trænet til at klare niveauet. Her er forebyggelse kodeordet til at undgå skader. Det handler i høj grad om ikke at tage munden for fuld ogvære for ivrig. Din krop skal have tid til at blive klar, og det er vigtigt at starte langsomt op – fx med løb og styrketræning. Derudover kan du mindske risikoen for skader ved at varme godt op og strække ud, inden du dyrker motion.

Er skaden sket, kan fysioterapeuterne på vores klinik hjælpe dig. Vi har mange års erfaring i at behandle idrætsskader, og vi holder os alle opdaterede med den nyeste forskning på området.

Det første, der sker, er, at fysioterapeuten skal fastlægge årsagen til idrætsskaden. Det sker gennem en grundig undersøgelse bestående af specifikke tests. Undersøgelsen kan være suppleret af en løbestilsanalyse. Ud fra resultaterne lægger fysioterapeuten en individuel plan for genoptræning og behandling af idrætsskaden, der balancerer mellem aflastning og genoptræning. Det skadede væv skal nemlig gradvist og kontrolleret trænes op, så det genvinder sin styrke – og måske endda bliver stærkere end før. På den måde kan du hurtigst muligt vende tilbage til din træningsrutine, uden at skaden sker igen.

Skulle genoptræningen mod forventning ikke forløbe som planlagt, vil vi typisk konsultere din praktiserende læge, så skaden kan blive videreudredt.

Genoptræning