Hofte/knæ/fod

Fysioterapeutisk behandling af hofte, knæ eller fod

Hofterne, knæene og fødderne er vores vægtbærende led og skal hver dag tåle at blive belastet. Mange mennesker vil opleve at få smerter i de områder i løbet af livet – det kan enten være et resultat af overbelastning gennem en længere periode eller en akut opstået skade.

Mulige årsager til smerter i hofter, knæ eller fødder

Langt størstedelen af smerter i hofterne, knæene og fødderne opstår på grund af slidgigt – også kaldet artrose. Det er primært aldersrelateret og er ofte et resultat af overvægt, inaktivitet eller mange års overbelastning.

Udover slidgigt kan der være mange årsager til, at man oplever smerter i hofterne, knæene og fødderne. På tværs af aldersgrupper er de mest almindelige:

• Knæproblemer – fx meniskskader, springerknæ eller løberknæ
  • Ankelforstuvninger
  • Seneproblemer – fx overbelastning af akillessenen
  • Muskelfibersprængninger
  • Led- og knogleskader, som kræver operation og genoptræning
  • Fodproblemer – fx hælsmerter eller forkert fodstilling som platfod

Har du som løber problemer med smerter i fødderne, kan vi ofte afdække årsagen gennem en løbestilsanalyse. Smerterne kan vi typisk lindre ved relevante øvelser og speciallavede indlægssåler i skoene.

Typiske smerter hos børn

Både små og store børn kan opleve smerter eller skader i hofte, knæ eller fod. Det er fx et velkendt fænomen, at der i voksealderen kan opstå knæproblemer. Hos idrætsaktive børn i alderen 9-14 år oplever vi ofte, at de får Osgood-Schlatter knæ, hvilket er en overbelastning af knæet. Det viser sig som smerter i den øvre del af skinnebenet. Samme gruppe af børn kan også opleve smerter i hælen, og det kan være Severs Syndrom, hvilket er en overbelastning af hælknoglen. Begge tilstande kan behandles med fysioterapi.

Læs mere om børnefysioterapi.

Vores fysioterapeuter har mange års erfaring i at behandle skader og smerter i hoften, knæet eller foden. Vi forholder os altid til den nyeste viden på området og kan hjælpe dig med udredning, behandling og sammensætning af et træningsforløb. Det gælder både akutte og kroniske skader samt genoptræning efter en operation.

Læs mere om genoptræning her.

Vores klinik er desuden en del af GLA:D (Godt Liv med Artrose i Danmark). Det er et landsdækkende projekt med et træningsforløb, der henvender sig til dig, der har slidgigt i hoften eller knæet.

Læs mere om GLA:D her.

Vi samarbejder gerne med din praktiserende læge eller andre faggrupper, hvis der er er behov for en tværfaglig indsats – det kan fx være behovet for en yderlig udredning.