GynObs - Behandling med gynækologisk obstetrisk fysioterapi

GynObs-fysioterapi er diagnostik og behandling af smerter og problematikker, der er relateret til bækkenet, bækkenbunden og underlivet hos både mænd og kvinder.

Se andre behandlinger

GynObs fysioterapi

Oplever du smerter, ømhed og opspændthed fra din bækkenbund og dit underliv? Er du gravid og måske plaget af bækkenløsning eller graviditetsrelaterede gener? Lider du af inkontinens eller manglende kontrol over din bækkenbund? Har du lige født og ønsker et tjek af din ”mor-krop”?

Så har vi på Charlottehøj fysioterapi en GynObs fysioterapeut med mange års erfaring indenfor gynækologisk, urologisk og obstetrisk fysioterapi, samtidig med at hun selv har født to drenge og kender til moderkroppens finurligheder og udfordringer.

GynObs fysioterapi er ikke kun rettet mod gravide og kvinder, der har født, men også rettet mod yngre kvinder med smerteproblematikker i underliv og bækkenbund. Udover unge kvinder, gravide og kvinder der har født, så kan også kvinder i overgangsalderen med de gener, der måtte følge med menopausen såsom nedsynkning af underlivsorganer og inkontinens herunder stress, urge samt blandingsinkontinens, hjælpes gennem gyn/obs fysioterapi. Endvidere ses ligeledes mænd i klinikken med typiske gener i form af overløbsinkontinens og efterdryp.

Som gyn/obs fysioterapeut holder Anne sig løbende opdateret på området, og er medlem af Det Danske Selskab for Urologisk, Gynækologisk og Obstetrisk Fysioterapi (DUGOF).

Nedenfor ses hvilke problematikker Anne beskæftiger sig med på Charlottehøj Fysioterapi:

✖ Graviditetsrelaterede gener herunder bækkenløsning og bækken-/lænderygsmerter ✖ Fødselsbristninger/rectus diastase efter fødsel
✖ Arvæv efter kejsersnit • Halebenssmerter ✖ Tyngdefornemmelse/nedsynkning af underlivsorganer
✖ Inkontinens i form af stress, urge eller blandings inkontinens ✖ Svag eller manglende kontrol af bækkenbunden
✖ Smerter, ømhed eller opspændthed fra bækkenbund og underliv, herunder hyperton bækkenbund, dyspareni og vulvodyni ✖ Ryg- og gigtrelaterede bækkenbundssmerter/svagheder
✖ Underlivssmerter grundet endometriose/adenomyosis og PCO ✖ Overløbsinkontinens eller efterdryp

Faglig ekspertise

Med sin faglige ekspertise kan Anne hjælpe dig af med din problematik, og ud fra undersøgelsesfundene, tilrettelægger hun den individuelle behandling/træningsforløb.

Af undersøgelse og behandling tilbyder Anne bl.a.:

• Test af bækkenbundens styrke, udholdenhed, reflekser og koordination samt evne til afspænding evt. ved hjælp af perineometer og biofeedback.
  • Udfyldelse af væske-/vandladningsskemaer i forbindelse med urge inkontinens samt råd og vejledning i forhold til vigtigheden af normaliseret afføring ved inkontinens generelt.
  • Bevidsthedsgørende og styrkende træning ved hjælp af visuel guiding og evt. elektrisk stimulering samt ud- og afspænding af bækkenbunden samt måder hvorpå smerter under samleje kan afhjælpes.
  • Rådgivning og øvelsesvalg til gravide med bækken-og lænderygproblematikker samt behandling/træning af moderkroppen efter fødsel med fokus på fødselsbristninger, delte mavemuskler, lænderyggener mm.
  • Smertehåndtering og manuel behandling af endometriose/adenomyosis-patienter og patienter med PCO samt fertilitets-behandling af denne målgruppe.
  • Guiding og snak med forældre hvis børn er sengevædere eller på anden vis er inkontinente.

GynObsfysioterapeuten står klar til at afhjælpe vores patienter med ovenstående problematikker, som kan have stor indflydelse både fysisk, psykisk og socialt. Anne har den faglige ekspertise til at udarbejde et skræddersyet behandlings- og træningsforløb, som passer til lige netop din problematik, og hun vil møde dig i rolige og trygge rammer her på Charlottehøj Fysioterapi.